Ginecologie.ro sâmbătă, 20 septembrie, 2014

Bartholinita. Abcesul de glanda Bartholin

Bartholinita - Descriere

Glandele Bartholin sunt localizate lângă deschiderea vaginului. Se mai numesc şi glande vulvovaginale, sunt în număr de 2, una dreaptă şi una stângă. Glandele Bartholin joacă un rol important în cursul actului sexual, deoarece secretă lichidul de lubrefiere.

Bartholinita reprezintă inflamaţia glandelor Bartholin, mai exact infecţia uneia sau ambelor glande Bartholin. Această infecţie se produce atunci când bacteriile din vagin pătrund în glandă. Agenţii cauzatori sunt diferiţi microbi: stafilococ, gonococ etc.
Ţesutul care înconjoară glandele (vulva) se umflă. Se acumulează puroi în interiorul glandei şi se formează un abces dureros. Bartholinita se poate însoţi de febră şi frisoane, stare generală alterată.
De regulă antibioticele curăţă infecţia în câteva zile, dar infecţia poate recidiva. Analgezicele sunt recomandate pentru ameliorarea durerii. Uneori este necesar drenajul chirurgical al abcesului de glandă Bartholin.
Bartholinita - Agenţi cauzatori
Bartholinita poate fi transmisă de pe propria piele (regiunea genitală sau anală) sau poate fi transmisă pe cale sexuală. Cei mai frecvenţi agenţi patogeni în bartholinită sunt:
- germeni anaerobi
- germeni aerobi, în special bacterii Gram negative
- Neisseria gonorrheae sau gonococul (10-15% din cazuri)
- Chlamydia trachomatis (mai puţin frecventă decât gonoreea)
- germeni rari: streptococcus pneumoniae, specii de haemophilus
Bartholinita – Examen clinic
- durere la nivelul introitului vaginal
glanda Bartholin afectata este umflata şi dureroasa
Bartholinita – Diagnostic
- puroiul eliminat din orificiul glandei Bartholin este o proba de diagnostic
- drenajul putrid şi flora polimicrobiană la examenul microscopic indică o infecţie anaerobă
se indică şi recoltarea simultană a culturilor din colul uterin pentru gonococ şi chlamydia
Bartholinita - Tratament
Tratamentul de primă intenţie este drenajul chirurgical:

- se practică incizia şi drenajul abcesului; aceasta este o mică intervenţie chirurgicală
- se spală bine glanda
- se lasă pe loc un tub mic de dren
- nu sunt necesare antibiotice decât dacă se suspicionează o boală cu transmitere sexuală (BTS)
Tratamentul simptomatic şi monitorizarea dupa drenaj:

băi de şezut de 2-3 ori pe zi, timp de 72 ore, pentru a grăbi vindecarea şi a uşura simptomele locale
- control la medic după 72 ore de la drenaj
la femeile în menopauza trebuie exclusă malignitatea (cancerul) după rezolvarea problemei acute
Tratamentul antibiotic specific: dupa caz, se poate institui

Reînceperea activităţii sexuale după o bartholinită

Poţi începe din nou activitatea sexuală după ce a fost exclusă o boală cu transmitere sexuală (BTS), altfel există riscul să o transmiţi mai departe partenerului. Indată ce nu mai ai dureri şi nu ai o boală cu transmitere sexuală (BTS), poţi reîncepe activitatea sexuală.
Nu trebuie să îţi faci griji în privinţa lubrefierii sexuale – chiar dacă ambele glande Bartholin sunt cicatriciale sau extirpate chiar, mai există numeroase glande în regiunea introitului vaginal care produc lubrefiant în cursul actului sexual.
Actualizat: 14.12.2010