Ginecologie.ro sâmbătă, 20 septembrie, 2014

Infectia urinara recidivanta

Infectia urinara recidivantă este definită ca două sau mai multe episoade de infectie urinara într-un interval de 12 luni.

Majoritatea infectiilor urinare recidivante rezultă din obiceiuri sexuale şi de igienă precare. Aceste infecţii se numesc în mod obişnuit “cistita lunii de miere”.

Urocultura arată peste 100.000 germeni/ml urină, iar bacteria frecvent implicată în infecţie este Escherichia coli (E. coli).

Calea de transmitere a infecţiei este ascendentă, din regiunea perianală şi vagin, via uretră, în vezica urinară. Infecţiile pot fi severe, asociate cu hematurie (sange in urina).

De obicei şi aceste infecţii răspund bine la tratamentul antibiotic. In unele cazuri se recomandă administrarea unui antibiotic în doză unică după contact sexual sau la debutul simptomelor, pentru a evita recidiva cistitei. De aceea, la pacientele fără factori de risc care prezintă în medie maxim două episoade de infectie urinara pe an şi care răspund prompt la tratamentul antibiotic, nu sunt necesare investigaţii suplimentare invazive, imagistice (urografie, cistoscopie).

Infectiile urinare recidivante necomplicate trebuie diferenţiate de:

-          reinfecţia urinară”, care poate avea alte cauze mai severe (fistulă vezico-intestinală, abces paravezical cu fistulizare în vezica urinară)

-          persistenţa bacteriană”, reprezintă infecţia cu acelaşi germene, provenit din interiorul tractului urinar, după sistarea de cel puţin câteva zile a bacteriuriei (eliminarea prin urină a bacteriilor), şi după încetarea tratamentului antibiotic; cele mai frecvente cauze ale persistenţei bacteriene sunt: calculii (pietrele, litiaza), corpii străini, diverticulii (uretrali sau vezicali)

La aceste paciente cu recidive frecvente şi reinfecţii cu acelaşi germene, sunt recomandate investigaţii suplimentare imagistice (urografie, cistoscopie), pentru a putea depista cauza şi a o trata.

Investigatiile recomandate in infectiile urinare recidivante sunt:

1. Investigaţii radiologice: urografie intravenoasă, cistografie, irigografie, radiografie renală
  2. Tomografia computerizată (CT)
  3. Echografia renală şi a vezicii urinare
  4. Rezonanţa magnetică nucleară a pelvisului

Femeile cu infectii urinare recidivante trebuie să prezinte unul sau mai mulţi factori de risc suplimentari pentru a justifica investigaţiile urologice sau radiologice.

Cele mai utilizate investigaţii ale tractului urinar inferior sunt: radiografia renală, urografia intravenoasă, echografia şi cistoscopia.

Tratamentul infectiilor urinare recidivante. Femeile care au prezentat trei infectii urinare sunt predispuse să facă infectii urinare în continuare. O femeie cu recidive frecvente (trei sau mai multe infectii urinare pe an) are următoarele opţiuni de tratament:

-          doze mici de antibiotic, cum sunt Biseptol sau Nitrofurantoin, zilnic, timp de 6 luni sau chiar mai mult; se recomandă administrarea seara la culcare; acest tatament de lungă durată nu are efecte secundare serioase

-          o doză unică de antibiotic după contact sexual

-          administrarea unei terapii antibiotice de scurtă durată (1-2 zile) la apariţia simptomelor

In prezent exista teste de infectie urinara la domiciliu: in prezenta unei infectii, testul imbibat cu urina isi schimba culoarea. Testul de infectie urinara depisteaza nitritii, care se formeaza in urina in prezenta bacteriilor. Testele de infectie urinara depisteaza aproximativ 90 % din infectiile urinare atunci cand este efectuat corect cu prima urina de dimineata. Testele de infectie urinara sunt extrem de utile femeilor cu infectii urinare recidivante.