Ginecologie.ro sâmbătă, 01 noiembrie, 2014

Ce este HPV (papilomavirusul)?

Virusul papiloma uman (HPV) este un virus cu transmitere sexuală. Este transmis prin contact genital (sex vaginal şi anal) şi de asemeni prin contact tegumentar. Cel puţin 50 % din oamenii activi sexual vor dobândi HPV la un moment al vieţii.

HPV reprezintă una din cele mai frecvente cauze de infecţie cu transmitere sexuală din lume.

HPV nu este un virus nou, dar mulţi oameni nu ştiu de existenţa sa. Majoritatea persoanelor nu prezintă nici un semn al infecţiei.

HPV poate dispare spontan prin actiunea imunitatii organismului, fără a cauza probleme de sănătate.

Infecţia genitală cu HPV este o boală cu transmitere sexuală (BTS) cauzată de virusul papiloma uman (HPV).

HPV reprezintă un grup de virusuri care include peste 100 de tulpini sau tipuri diferite, dintre care majoritatea sunt inofensive. Peste 30 din aceste virusuri se transmit pe cale sexuală şi sunt clasificate în tipuri “cu risc scăzut” şi tipuri “cu risc crescut”. Ele pot infecta regiunea genitală la bărbaţi şi femei: penisul, vulva, anusul, vaginul, colul uterin sau rectul.

Majoritatea oamenilor infectaţi cu HPV nu prezintă simptome, prin urmare nu ştiu că sunt infectaţi. Majoritatea persoanelor infectate elimină spontan infecţia în aproximativ 6 luni. Multe femei dezvoltă imunitate. Cel puţin 50 % din bărbaţii şi femeile sexual activi dobândesc infecţia HPV genitală la un moment dat în viaţă. La vârsta de 50 ani, cel puţin 80 % din femei prezintă infecţie genitală HPV dobândită.

Unele tipuri de HPV cauzează condiloame tegumentare comune (veruci), localizate la nivelul mâinilor şi tălpilor picioarelor. Aceste tipuri de HPV nu produc condiloame genitale (vegetatii).

Tipurile HPV “cu risc crescut”, pot cauza anormalităţi ale testului Papanicolau. Ele pot de asemeni conduce la displazie cervicala si cancer al colului uterin, vulvei, vaginului, anusului sau penisului. HPV tipurile 16 şi 18 cauzează aproximativ 70 % din cancerele de col uterin.

Tipurile HPV “cu risc scăzut” pot cauza anormalităţi uşoare ale testului Papanicolau sau condiloame genitale (vegetatii). HPV tipurile 6 şi 11 cauzează aproximativ 90 % din condiloamele genitale.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a concluzionat următoarele:

-      anumite tulpini ale HPV produc cancer de col uterin (cancer cervical)

-      tulpinile HPV prezente cel mai frecvent în leziunile precanceroase ale colului uterin şi în cancerul de col uterin sunt tipurile 16 şi 18

-      alte tulpini HPV cu potential malign (canceros) crescut sunt tipurile 31, 33, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58 şi 68

Infecţia HPV netratată poate conduce la displazie cervicala si cancer de col uterin.

MAI MULTE BOLI SEXUALE

Actualizat: 10.02.2011